zondag 22 februari 2015

Lievelingsfruit - en groente Januari-Februari-Maart 2015

In december beloofde ik maandelijks mijn favoriet stuk fruit en favoriete groente toe te lichten...
Dit is mij in januari niet gelukt, daarom wil ik het goed maken door bovenop de favorieten van januari en februari ook nog de favorieten van maart uit te leggen!








Januari - Februari - Maart groenten

Pompoen - Pastinaak - Savooikool
  • Pompoen - een lekkere, vullende zoete groente. Pompoen wordt vaak enkel gebruikt in soep. Maar je kan er zoveel kanten mee uit! Pompoenpuree of geroosterde pompoen uit de oven met olijfolie, grof zeezout en chilipoeder zijn twee heerlijke receptjes met pompoen... Er zijn heel wat soorten pompoen, de klassieke ronde pompoen die uitgehold wordt met halloween is wellicht de bekendste. Butternut is een kleinere pompoenvariant. Verder zijn er ook nog "sierpompoenen" die enkel gebruikt worden als decoratie van bv de tuin. Deze pompoenen zijn niet geschikt om te eten. Een andere lekkere snack, zijn geroosterde pompoenpitten. Heel gezond en naar mijn idee even lekker als een zakje chips - misschien zelfs lekkerder!
                          

  • Pastinaak
Pastinaak of witte wortel/peen is zoals de naam doet vermoeden een wortelsoort. Uit vondsten blijkt dat pastinaak al bij de Grieken en Romeinen gekend was en gebruikt werd. Persoonlijk eet ik liever pastinaak dan de gewone oranje wortel die iedereen kent. Pastinaak is ook zoet van smaak, maar toch nog ietsje anders. Net als bij de pompoen kan je met een pastinaak veel meer dan hem enkel bereiden zoals een klassieke oranje wortel. Zo zijn bijvoorbeeld pastinaak 'frietjes' een leuk alternatief als warme groente bij wild of een stuk gebraad. Ook rauw in salades is pastinaak heel lekker. Maar het vaakst ben ik pastinaak al tegengekomen in een zak groentechips - deze kan je natuurlijk zelf maken door verschillende groenten heel fijn te schillen met een dunschiller of een mandoline als je die hebt.

   
  • Savooikool
Savooikool is een groene koolsoort. Een typische wintergroente en naar mijn mening veel te weinig gewaardeerd bij jonge mensen. Ja, het is iets dat onze ouders, grootouders en overgrootouders aten - en het is boerenkost. SO WHAT?? Het is gezond en lekker. Deze groente bevat veel vitaminen en mineralen en is heel veelzijdig. Mijn lievelingsgerecht met savooikool is echter een oeroude klassieker: savooistoemp met gebakken spekjes! & voor mijn veggielezers, laat het spek maar lekker weg. 


Januari - Februari - Maart fruit

Mandarijn - Peer - Mango














  • Mandarijn
Mandarijntjes zijn mijn favoriete sinaasappelachtige vruchten. Lekker zoet en makkelijk mee te nemen. Ze zijn net als alle andere citrusvruchten een ideale bron van vitamine C.








  • Peer
Ik ben eerlijk gezegd eerder een appel-eter dan een peren-eter. Maar een lekker sappig peertje zo nu en dan smaakt heerlijk! Ik eet ze het liefst geschild, de schil vind ik iets te taai en zandachtig qua mondgevoel. Heerlijk in een fruitsalade in combinatie met mandarijntjes!






  • Mango
Mango groeit net zoals mandarijntjes niet bij ons aan de bomen, maar is toch een van mijn favoriete vruchten. Lekker zoet en niet te vergelijken met gelijk welke andere fruitsoort. Smaakt super in smoothies, milkshakes maar ook gewoon zo in stukjes gesneden in een lichte fruitsalade.






Dit waren mijn fruit en groenten favorieten voor Januari - Februari - Maart

Geen opmerkingen:

Een reactie posten