donderdag 19 februari 2015

Step by step

04-09-2014: Eerste gesprek met de chirurg ivm maagverkleining
Ik was heel nerveus voor het eerste gesprek. Allerlei vragen schoten door mijn hoofd "Hoe zal de arts zijn?", "Welke vragen zal hij stellen?", "Hoe zal hij reageren op mijn vragen?".... Na een lange tijd in de wachtzaal was het eindelijk aan mij. Ik had mijn mama meegevraagd als morele steun, ik ben haar hier nog steeds dankbaar voor! 

De dokter viel enorm mee! Hij was heel vriendelijk en heel rustig. Hij stelde verschillende vragen om er zeker van te zijn dat ik goed op de hoogte was en of ik zeker was van mijn zaak. Samen doorliepen we de stappen die nog zouden volgen na dit eerste gesprek. Hij gaf mij de gegevens van de andere leden van het obesitas team waarmee ik daarvoor in contact zou komen. Nadat ik al deze onderzoeken/gesprekken had doorlopen zou ik opnieuw bij hem moeten langsgaan om te bekijken of ik al dan niet geopereerd zou kunnen worden. 

17-09-2014: Bloedonderzoek
Brrrr! Naalden (niet mijn beste vrienden) maar ja dit moest ook gebeuren. Uit deze bloedtest moest blijken of ik al dan niet diabetes had of een schildklieraandoening. Ik moest 's morgens nuchter naar het labo voor een bloedafname. Dit begon al goed... De verpleegster spant mijn arm af, prikt de naald in mijn arm én.. de naald springt er meteen uit omwille van een hoge bloeddruk! Daar ging mijn dapperheid - nu moest ze nog een tweede keer prikken :(

Nadien moest ik nog eventjes binnen springen bij één van de dokters in het team. Hij legde mij uit dat hij de bloedresultaten zou analyseren en mij zou verwittigen indien er iets aan de hand was. Als ik na een week nog geen telefoontje van hem had ontvangen, zei hij, was er ook niets aan de hand.

& gelukkig heb ik geen telefoontje ontvangen, dus conclusie = geen diabetes of schildklieraandoening. Ik was klaar voor de volgende stap in het lange proces, een maagonderzoek of gastroscopie.

15-10-2014: Gastroscopie
Twee woorden: NEVER AGAIN! Eerlijk waar, een gastroscopie is het vervelendste onderzoek dat er bestaat! Bij dit onderzoek wordt met een camera bevestigd aan een lange smalle buis in de maag gekeken of er maagzweren aanwezig zijn of andere zaken die een eventuele operatie kunnen verbieden. Ik had op voorhand al verhalen gehoord dat deze ingreep onder volledige verdoving kon. In mijn geval niet dus! Volledig nuchter en met een heel klein hartje mocht ik op de onderzoekstafel gaan liggen. De dokter was echter super vriendelijk en probeerde mij op mijn gemak te stellen, maar dit hielp niet echt. De details bespaar ik jullie! ;)

Zoals gezegd werd tijdens het onderzoek gecontroleerd op maagzweren, maar ook of er geen bepaalde bacterie in mijn maag leefde die mijn gewichtstoename in de hand werkte. Een goeie twee weken na het onderzoek zou ik meer weten. Gelukkig bleek ook deze test in orde te zijn: geen maagzweren en geen bacterie aanwezig. Op naar de voorlaatste halte: de psychologische gesprekken.

25-11-2014: Eerste psychologisch onderzoek
Het eerste gesprek was een verkennend gesprek. Ik kreeg een kilometers lange vragenlijst die ik ter plaatste moest beantwoorden. Hier zou de psychologe een samenvatting voor maken als leidraad voor het volgende gesprek. Maar daar boven op kreeg ik nog een bundeltje mee van 30 pagina's met een heleboel psychologische invul tests. Ook deze bundel zou verwerkt worden in de samenvatting. Al bij al verliep het eerste gesprek vlot en kreeg ik nog eens een duidelijk beeld van wat er allemaal zou gebeuren indien ik de operatie zou krijgen.

29-12-2014: Tweede psychologisch onderzoek
Tijdens het tweede gesprek doornam de psychologe samen met mij de samenvatting die ze had opgesteld. Ik mocht aangeven met welke zaken ik niet akkoord was, of dat er zaken enig zins onduidelijk waren voor mij. Ze vertelde mij ook wat de resultaten waren van iedere test in de 30 pagina's lange bundel. Na dit relatief korte gesprek vertelde ze mij dat ze ook van dit gesprek een verslag zou maken en dan alles zou bezorgen aan mijn behandelende arts. Nadien mocht ik bellen om mijn tweede gesprek met hem vast te leggen... Almost there

29-01-2015: Tweede gesprek met de chirurg
De dag van de waarheid was aangebroken, ik zou te weten komen of ik al dan niet een maagverkleining zou krijgen. De arts heeft nog eens alle resultaten van alle voorbijgaande onderzoeken overlopen en gecheckt of ik nog verder wilde gaan met de procedure. Hij legde ook uit wat ik van het team kon verwachten na de ingreep - indien deze er zou komen.

Toen heeft hij mij nog eenmaal naar mijn lengte en gewicht gevraagd: 1m55 en 94 kg.

NEXT APPOINTMENT: half juni leg ik in samenspraak met mijn arts een datum vast voor de operatie! :D

Geen opmerkingen:

Een reactie posten