maandag 29 december 2014

Lievelingsfruit - en groente December 2014

Hallo,

Hier ben ik weer met een korte blog, geen recept deze keer...
Maandelijks zal ik onder de titel "Lievelingsfruit- en groente" mijn favoriete stuk fruit en groente toelichten. Op deze manier wil ik jullie tonen welke groenten en fruit op dat moment in het seizoen zijn. Onderaan deze blog zal er een overzicht te vinden zijn van de groenten en fruitkalender.
Mijn favorieten voor december dit jaar zijn: rode biet en appel.
De rode biet is een knol en wordt als groente gegeten, dit kan zowel rauw geraspt, gekookt als opgelegd. Rode bieten zijn ook geschikt voor soepen. Vroeger werd de rode biet een beetje als "arme mensen kost" beschouwd omdat die op arme grond geteeld kon worden. Vandaag wordt deze meer als specialiteit aangeboden en is een veelvoorkomende groente in natuurrestaurants. Kiemplantjes van de rode bieten (bietenscheuten) worden ook geteeld en  voornamelijk gebruikt als bordgarnering.

Er zijn vele soorten appels, mijn favoriet voor deze maand is een oud stoofappel ras. Onze grootouders zullen deze kennen onder de naam 'Goudreinetten' of kortweg 'reinetten'. Vandaag zijn deze appels bij ons meer gekend onder de naam 'Boskoop'. Met deze appels maken wij thuis altijd een heerlijke appelmoes, deze appels zijn daar het beste voor geschikt. Het receptje volgt zeker nog!! 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten