maandag 29 december 2014

Snelle Salade met falafel

Iedereen kent het wel, we zitten weer midden in de feestdagen. Eten, eten en nog eens eten... Na enkele dagen ben ik helemaal verzadigd en opgeblazen. Dan snak ik samen met mijn ouders en jongere broer naar iets lekker licht.

Vandaag heb ik geƫxperimenteerd met een maaltijdsalade. Een tijdje terug introduceerde ik falafel bij mijn papa - een echte carnivoor - & guess what? Hij eet het graag!

Voor deze salade voor 4 gebruikte ik volgende dingen:

*20 gele kerstomaatjes
*20 rode kerstomaatjes
*1 appel
*100 gram kruimelige feta
*1/4 kleine venkelknol
*3 sneden wit brood voor de broodcroutons
* een grote zak gemengde slascheuten of een verse krop (kies maar)
*Falafelballetjes (de balletjes van BONI het merk v/d Colruyt zijn echt lekker!)

De sneden brood ontdeed ik van de korsten en knipte ik met een schaar in kleine vierkante blokjes. Deze heb ik goudbruin gebakken in de oven, op een schaal zonder vetstof. Ook de falafelballetjes gingen zonder vetstof de oven in (meer op het einde want ze mogen nog een beetje warm zijn). Van de venkel schilde ik dunne slierten met een dunschiller, een rasp vind ik hiervoor minder handig. Ik heb vervolgens de slamengeling, de tomaatjes en de venkel in een grote kom gedaan, hierover verkruimelde ik de fetakaas en verdeelde ik de in stukjes gesneden appel. Als de croutons mooi bruin waren, heb ik ze uit de oven gehaald en toegevoegd aan de salade. De falafelballtjes heb ik nog in 4 gesneden alvorens ze aan de salade toe te voegen en alles een laatste keer te mengen.

Bij deze gezonde salade hoort natuurlijk ook een sausje!Daarvoor gebruikte ik een 3 tal eetlepels volle yoghurt (magere kan natuurlijk ook!) enkele druppels vers citroensap - wij kweken onze eigen citroenen - grof gemalen zwarte peper, zout en knoflook (kan vers geperst worden of je kan poeder gebruiken) naar smaak. Alles goed mengen en klaar.

Smakelijk :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten