maandag 15 juni 2015

Proteïne shakes day #1

Vandaag ben ik begonnen met de proteïne shakes die ik  gedurende 3 weken pre-operatief moet drinken. Bij de apotheek hadden ze gezegd dat je het poeder normaal moet mengen met water, maar dat magere melk ook mag. Ik besloot voor mijn eerste dag beide manieren te proberen om te zien welke mij het beste ligt.

Deze morgen ging ik voor de melk-variant: 
4 schepjes poeder en 200ml magere melk. Na 15-20 minuutjes was de shake op. Hij deed nogal zwaar aan - ik had echt genoeg. 



's Middags mag ik nog een lichte lunch eten. 
Vandaag op het menu: zelf gemaakte lente rolletjes met scampi, sla, wortel, paprika, rijst en verse kruiden. De scampi heb ik eerst ontdooid en gekuist, daarna heb ik ze in de lengte doormidden gesneden en gemarineerd in arachide olie, kurkuma, madras curry poeder, gemberpoeder, lookpoeder, peper en zout. Dit heb ik laten trekken terwijl ik mijn groenten en kruiden proper maakte en fijn sneed. De groentenvulling in de lente rolletjes bestond uit fijne reepjes rode paprika - die ik heb geschild, want de schil verteerd moeilijk - fijn geraspte wortels en blaadjes groene kropsla. Mijn verse kruiden bestonden uit zelf gekweekte bieslook, zelf gekweekte bladpeterselie en zelf gekweekte koriander. Ik had nog wat gekookte rijst over van gisteren en heb deze ook in de rolletjes verwerkt in plaats van rijstvermicelli. 

Het rijstpapier heb ik vel per vel geweekt in warm water tot het zacht en bewerkbaar was. Eerst kwam er een blaadje sla in, daarop een klein hoopje rijst, de verse kruiden en andere groentjes. Tot slot 3 halve scampi en vervolgens oprollen. In totaal heb ik 5 lente rolletjes gemaakt en de restjes groenten heb ik zo bij gegeten als slaatje. Heel fris en heel lekker!

Vanavond stond er weer een shake op het menu, deze keer ging ik voor de variant met water: opnieuw 4 schepjes poeder, deze keer 200ml plat water. Ik heb er een uur over gedaan om dit op te drinken. Het was verschrikkelijk, niet te drinken, echt vies! Ik heb dus besloten vanaf nu altijd mijn poeder met magere melk te mengen. 



Hopelijk lukt het ontbijt morgen even goed als vandaag en vind ik nog iets lekker licht in de koelkast 's middags.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten