zaterdag 20 juni 2015

Soep - een healthy hongerstiller



Een lekkere, gezonde en vullende hongerstiller is soep, dat weet iedereen. Dat er veel verschillende soepen zijn, ook. De klassiekers in de Westerse keuken zijn tomatensoep (al dan niet met balletjes), een Franse uiensoep, de Italiaanse Minestrone en ga zo maar door...

Toen ik deze namiddag mijn voorraadkast en koelkast aan het plunderen was op zoek naar ideetjes voor een gezonde lekkere lunch op zondag, kwam ik het volgende tegen: verse spinazie en fetakaas. Ik had geen zin in een 'klassieke' salade met feta en ging dus op zoek naar iets vernieuwend op het net.

Daar vond ik het volgende: TURKSE SPINAZIESOEP MET FETA

Ik heb het recept (de link zal ik hieronder toevoegen) een beetje aangepast omdat ik niet alles in huis had, ik zal in de toekomst zeker nog het originele recept bereiden, maar ik vond het ook al heel geslaagd.

Voor 1 liter soep:
* 200-300g verse bladspinazie
*1 middelgrote ui
*1-2 teentjes knoflook (hangt af van de grootte en hoe sterk je de look smaak wilt)
*2 eetlepels olijfolie
*1 liter kippen- of groentebouillon (ik gebruik 2 vetarme bouillonblokjes voor 1L water)
*100 gram fetakaas
* Zout en peper naar smaak

Eerst heb ik de ui en knoflook grof gesneden, alles wordt nadien toch gemixt.
Vervolgens heb ik dit zachtjes laten aanstoven in de olijfolie - niet laten kleuren.
Als de ui en look zacht gestoofd waren, heb ik de spinazie en een klein scheutje water toegevoegd.
Vervolgens heb ik de spinazie laten stoven tot ze volledig slap was.
Daarna heb ik een liter bouillon toegevoegd en alles aan de kook gebracht.

In het originele recept wordt de feta er als garnituur bij gegeven, maar ik wilde eens experimenteren en heb de fetablokjes in de soep mee gemixt. Het geeft de soep een iets lichtere groene kleur en een licht romig gevoel.

Dit is de link naar het originele recept zeker ook de moeite waard!
http://natriumarm.eu/soep/pittige-gekruide-spinaziesoep-met-feta/

Smakelijk :D 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten